WITAM NA KURSIE

Organizacja rynku - studia zaoczne

Kurs ten jest przeznaczony dla studentów drugiego roku ekonomii studiów magisterskich zaocznych na WNE UW. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami organizacji rynku na poziomie zaawansowanym. Kurs przeznaczony jest dla osób, które zaliczyły mikroekonomię zaawansowaną, mikroekonomię producenta oraz znają podstawy teorii gier. Studenci, którzy nie zaliczyli takich kursów powinni we własnym zakresie uzupełnić ten materiał.

Tematyka zajęć:

  • Wstęp do organizacji rynku - siła rynkowa, konkurencja doskonała, efektywność rynku.
  • Monopol na rynku dóbr trwałych: monopol, firma dominująca i konkurencyjny skraj, przypuszczenie Coase, model Bullowa.
  • Różnicowanie cen: różnicowanie 1, 2 i 3- stopnia, taryfy dwuczęściowe, bundling.
  • Oligopole i kartele - posunięcia strategiczne; blokowanie wejścia; model Dixita, stabilność zmowy (strategie i równowagi w grach powtarzalnych).
  • Efekty sieciowe, koszty zmiany dostawcy różnicowanie produktu: paradygmat hardware-software, strategie cenowe, model Hotellinga, model Salopa.
  • Omówienie wybranych case study. 

Literatura:

Literatura wymagana przed rozpoczęciem kursu:

  • Varian H. R. (2002), Mikroekonomia: Kurs średni - ujęcie nowoczesne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Literatura właściwa:
  • Jeffrey R. Church and Roger Ware. Industrial Organization: A Strategic Approach. New York: McGraw-Hill, 2000 (pobierz)
  • Kusztelak P. (2012), Strategie produktowe Różnicować czy upodabniać - podejście teoriogrowe oraz weryfikacja eksperymentalna, CeDeWu, Warszawa
  • Red. Krawczyk M. (2012), Ekonomia Eksperymentalna, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Artykuły dobierane do poszczególnych zajęć
Literatura uzupełniająca:
  • Shy O. Industrial Organization. Theory and Applications. MIT Press, 2001
  • Shy O. The Economics of Network Industries. Cambridge University Press, 2001
  • Carlton D. and Perloff J. Modern Industrial Organization. Addison Wesley Longman, 2000
  • Tirole J. The Theory of Industrial Organization. MIT Press, 1990

Zasady zaliczenia:
Na ocenę końcową składają się:

  • Zaprezentowanie pracy - ciekawego przykładu rynkowego (70 pkt)
  • Egzamin ustny (30 pkt) 
Ocena końcowa będzie wystawiona zgodnie z następującą punktacją:

    PUNKTY          OCENA     
(0 ; 50]

ndst

(50 ; 60]

dst

(60 ; 70]

dst +

(70 ; 80]

db

(80 ; 90]

db +

(90 ; 100)

bdb

100

bdb !



Prowadzący:
Zbigniew Szkop: zszkop@wne.uw.edu.pl